tiistai 29. syyskuuta 2015

(Joulu)Siivousta ja kodista

Aloitin kesällä, koska ilmat oli niin huonot,
kodin perkaamisen kaikesta ylimääräisestä.
Netti pursuaa erilaisia metodeja, katselin videoita ja luin hiukan ammatti- ja harrastelijajärjestelijöiden juttuja.

Vastaan tuli KonMari -niminen tekniikka.
Minulle itselleni ainakin tämä oli huippulöytö.
Periaate on se, että otetaan esille kaikki yhteen ryhmään kuuluvat tavarat kotona.
Jokainen tavara otetaan käteen ja jos se ei herätä enää mitään tunnetta,
se laitetaan pois.
Yksi KonMari-kodin sisustusesineiden läpikäymisestä kertova video
saa selittää enemmän.
Olkaapas hyvä:

Kävin kesällä läpi siivouskaapin, kylpyhuoneen, vaatteet ja keittiön 
sekä askarteluvälineet.

Koriste-esineille pitäisi tehdä sama, mutta kun niitä on vintin perukoilla 
sekä täällä sisällä, niin joko pitäisi kantaa kaikki tänne tuolta 6. kerroksesta
(talossa ei ole hissiä) ... joten tämä nyt on tuntunut aika mahdottomalta tällä hetkellä.
Olenkin siirtänyt sen putkiremontin jälkeiseen aikaan.
Missä ei oikeasti ole järkeä, koska jos saisin kaiken ylimääräisen pois vintistä, siellä olisi paljon enemmän tilaa putkiremontin vaatimaa kämpän tyhjennystä varten...

Jotenkin on sellainen olo, että pakko saada nämä 38m2 toimimaan nyt eikä muutamalla laatikolla vintissä ole niin väliä, eli antaa olla. 
Jos tässä syksyn aikana kovasti innostun niin siellähän ne odottaa.

Yksi asia, mistä mun on todella vaikeaa luopua, on joulukoristeet.
Koska vaihtelen joka joulu koristeiden sävyä ja sinisiä on niin vaikea löytää,
pidän mieluummin pari laatikkoa palloja tallessa ja toteutan itseäni niiden kanssa, 
kuin juoksen kaupoissa etsimässä välineitä mitkä sopisi just siihen "tämän vuoden teemaan".
Täytyy siinä vaiheessa kun tuon kaikki koristeet tänne alas ottaa kuva kaikista eri sävyistä, 
mitä mulla sinisiä palloja on kerättynä vuosien varrella.
  Olen ollut pienestä asti hyvin tarkka värien sävyistä - tästä voi "syyttää" vain äitini ammattia,
ja sitä kun opetti miten monta esimerkiksi sinistä sävyä on :-D

Mutta takaisin tuohon siivoukseen.
Kesällä lähti ihan vain roskikseen 2,5 jätesäkillistä kaikkea kummallista.
Yksi jätesäkillinen kierrrätykseen (lamppuja, lasia, metallia jne.)
ja monta kassia paikalliselle hyväntekeväisyyskirpparille
sekä sisustustavaraa että vaatteita.
Jotain kannoin Uffin laatikkoonkin, se kun on toisella puolella tietä.

Suhteessa eniten lähti kylppäristä.
Siellä oli sellaistakin tavaraa, missä päivämäärät olivat 2012 tms.
Miksi niitä oli pitänyt säilyttää näin kauan?
En osaa sanoa.
Oikeastihan ihminen ei paljon mitään tarvitse...
Tällä hetkellä kylppäristä löytyy:
2 perus kosteusvoidetta (tuoksullinen ja tuoksuton)
2 hajuvesipulloa
Meikit:
Ripsari, kynät silmille ja huulille, 2 pientä luomiväripalettia, 3 eriväristä huulikiiltoa,
1 meikkivoide ja 2 eriväristä puuteria (kesä/talvi).
Lääke-laatikko, missä EA-tarvikeita ja muutama apteekin peruslääke sekä lääkevoide.
Shamppoo, hoitoaine, 3 hiustuotetta, 
suihkushampoo (noh 2kpl, toinen melkein tyhjä ja siksi ostin uuden)
4 kynsilakkaa + poistoaine
Jalkojenhoitosetti (2 voidetta ja tarvikkeet)
... ja jotain pientä muuta.
Nyt kylppäri on todella helppo pitää puhtaana, tiedän tasan tarkkaan mitä mulla on
ja mikä on niin lopussa, että pitää ostaa. 
Tykkään tästä.
Nyt mahtuu peilin hyllylle jopa purkki missä on kynttilöitä.

Eteisessä sama homma.
Tiedän mitä siellä on ja kaikki on ns. tarpeellista tai käyttökelpoista, 
jotka on nyt helposti esille otettavissa, joten ei tarvitse mennä ostamaan uutta...
...ennenhän mulla oli veruke 
"mulla on jossain näitä, mutta kun en tiedä missä, niin ostan nyt tästä uuden".
Esimerkkinä tulitikut.
Läysin vajaita pakkauksia tästä kämpästä joka puolelta niin paljon, 
että keskikokoinen kori täyttyi niistä.
Nyt ne ovat eteisessä kaapissa ja aina kun tarvitsee, niin siellä on.

Viime vuonna mun joulusiivous oli jaettu marraskuulle periaatteella 1 huone/viikko.
Nyt voin vannoa että noiden kahden perusteellisessa siivouksessa 
menee maksimissaan 2 tuntia (kylpyammeen hinkkaus vie aina aikansa).
Eli joulusiivusta ei tarvitse aloittaa niin aikaisin ja toisaalta, kiun kaapit on siistit keittiössäkin...
Voi siis vain nauttia.
Oikeasti, ihanaa. 
Voi askarrella, kutoa... mitä vaan, kun ei tarvitse stressata siivousta.

Eteisessä oli vuorokauden kauhea kaaos, mutta kun vaan otin itseäni niskasta kiinni, 
se olikin selvitetty 10 minuutissa.
Mä olen vähän laiska siivoamaan, eli tästä systeemistä mä vaan tykkään.

Olen myös opetellut sellaista asiaa, mikä on pienestä asti ollut vaikeaa, 
eli vaikka tavaroille olisi paikka, niiden laittaminen paikoilleen on tuntunut välillä 
muka vaikealta. Nyt olen treenannut "heti nyt" tekemistä, 
eli kun olen esimerkiksi askarrellut olen siivonnut jäljet pois saman tien.
Huh, tuntuu hyvältä. 

Kaaos täällä on taas, mutta syy on  ihan oikea tällä kertaa.
Mun pitäis kantaa 4 laatikkoa ja 6 teräshäkin osaa tuonne vinttiin, 
mutta olkapää on kiukutellut useamman viikon, niin ei ole tullut rehkittyä.
Nyt flunssan takia levätessä sekin on parantunut eli viikonloppuna alkaa porrasjumppa.

Annoin kesällä pois useamman huonekalun, jotka olivat tänne kulkeutuneet,
jotka olin joskus lahjoituksena ottanut vastaan, mutta mistä en oikeasti niin kovasti tykännyt.
Vintistä lähti pois sohvapöytä ja täältä kotoa kaksi tuolia ja pieni lipasto.
Ne menivät kotiin minne ne haluttiin ja jossa ne saavat olla ja kaunistaa ympäristöään.
Minä pääsin eroon tavarasta ja nuoripari sai sisustettua vierashuoneen  kauniiksi.
Kaikki voitti.
En tykkää myydä tavaraa, mikä minulle on joskus annettu, vaan laitan kiertoon.
Koska se tavara silloin ilahdutti, se varmaan ilahduttaa ihmisä uudelleenkin.
  
Nyt täällä kotona ei ole yhtään sellaista huonekalua mistä en pidä, 
eikä yhtään koriste-esinettä mikä ei ilahduttaisi.
Oikeasti tarvitsisin koriste-esine-kaapin, mihin saisin  väri- tai teemakoodattua kaikki ihanuudet, kun niitä kuitenkin vaihtelen 4 kertaa vuodessa, joskus jopa useammin.

Nyt kun täällä ei asustele enään kukaan muu kuin minä ja siipiveikot,
kun kellään muulla ei ole tänne avainta,
on tämä alkanut tuntumaan ihan oikealta kodilta.
Ei kenenkään muun kuin minun.
Kun täältä on nyt pois muiden tavarat ja kaikki ylimääräinen,
täällä on alkanut olla tosi hyvä fiilis.
Voisin asua tässä pidempäänkin, kuin ensi vuoden loppuun;
suunnitelmissa kun on ullut putkiremontin jälkeen myydä tämä,
mutta kun tämä on niin ihana, 
paikka on loistava, mukavat naapurit 
ja oikeasti tästä on mahdollisuus tulla vallan hyvin toimiva pikkuinen koti...
Niin mihinkäs minä.
Me voimme kaikki täällä nyt tosi hyvin.

Täytyy käydä viemässä olkapäältä vihreä tyyppi häkkiin ja tehdä lisäys tähän
blogiin - eri huoneiden tunnisteet... mistä näkee, millaista milloinkin on ollut.
Ihan itsellenikin kiva katsella ja mietiskellä tulevan joulun koristeita,
että millä sävyllä tävä vuonna mikäkin huoneen laittaisin...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti